1988 թվականի,Սպիտակի աղետալի երկրաշարժից հետո,երբեմնի ինդուստրիալ,մշակութային հզոր Գյումրի քաղաքը հազիվ շնչում էր:Գյումրին իր յուրահատուկ մարդկային վորակների և առանձնահատուկ կոլորիտի տեր քաղաքը,ասես կորցրել էր իր դեմքը:1997 թվականին հիմնադրվում է Գյումրու ժամանակակից արվեստի կենտրոնը և դա բեկումնալից եղավ Շիրակ աշխարհի կյանքում:ԳԺԱԿ-ը իր հումանիստական գաղափարախոսությամբ ուներ կարևորագույն հիմնախնդիրներ, որոնցից էին <<Արտթերապիա>> համաշխարհային մեթոդով ամոքել աղետի հասցրած վերքերը, Վարել մշակութային ապակենտրոնացման քաղաքականություն և այլն: 1998-ին ԳԺԱԿ կազմակերպում է Գյումրու միջազգային բիենալեն, որը դարձավ տարածաշրջանում նմանատիպը չունեցած ժամանակակից արվեստի փառատոն: Հետհայացք կատարելով ԳԺակի գործունեւթյանը կտեսնենք, որ խոստումները և հիմնախնդիրները վերածվելով գործի Գյումրին ներկայումս իր հաղորդագրությունն է հղում ամբողջ աշխարհին. որպես կայացած մշակութային հզոր քաղաք: ԳԺակ-ը չմոռանալով իր որդեգրած քաղաքականությունը 2008 թվականին Սպիտակի երկրաժարժի 10 ամյա տարելիցի կապակցությամբ, Գյումրու 6-րդ միջազգային բիենալեի շրջանակներրում կազմակերպվում է <<Սպիացող վերքեր>> մրցանակաբաշխությունը , որի ընթացքում հավաքվում են բիենալեի մասնակիցներից գործեր, ՀՀ Մշակույթի նախարարության հետ հիմնվում է Սպիտակի երկրաշարժի թանգարանը: Այժմ երեք տարի անց դեկտեմբերի 6-ին հիմնադրվեց Գյումրու Ժամանակակից արվեստի կենտրոնի թանգարանը:Թանգարանի հավաքածուի հիմքում ընկած են Գյումրիում կազմակերպված 7 բիենալեների ընթացքում արված արվեստագետների աշխատանքները: Թանգարանը իր մոբիլությամբ ,թ ափանցիկությամբ, թեթևությամբ կարող է տեղաշարժվել և տեղափողվել աշխարհի ցանկացած կետ: Բացի թանգարանի հավաքածուից այնտեղ ցուցադրվելու են անհատ նկարիչների պրոյեկտներ ...
* * * After the 1988 Spitak’s terrible earthquake once an industrial, cultural and powerful city of Gyumri was barely breathing. Gyumri, a city with its unique human qualities and coloring, as if had lost its face. In 1997 the Center of Contemporary Art of Gyumri was established, and it was crucial for the life of Shirak region. The Center of Contemporary Art of Gyumri with its humanistic ideology had the most important issues, which were “Art therapy” carrying the international method of healing the wounds of the disaster, to conduct a policy of decentralization and etc. In 1998 the Center of Contemporary Art of Gyumri organized an international biennale, a festival of modern art, which became the first of its type in the region.Looking back to what the Center of Contemporary Art of Gyumri has done, we can see that through turning the promises and problems into activities Gyumri now posses its message to the whole world as a powerful cultural city. The Center of Contemporary Art of Gyumri, not forgetting its adopted policy, in 2008 for the 10th anniversary of Spitak's earthquake within the scope of the 6th International Biennale organized an awarding in Gyumri called “Cicatrizing Wounds”, during which the works of the participants of the Biennale were collected, and with the help of the Ministry of Culture of the Armenian Republic Spitak’s earthquake museum was established. Now three years later on December 6, The Museum of Gyumri Contemporary Art Center was established.The museum's collection is based on the works of art made within 7 biennales. The museum with its mobility, transparency, and lightness can move and can be transferred to any part of the world. Besides the museum's collection, the works of other individual artists will be shown.
* * * After the 1988 Spitak’s terrible earthquake once an industrial, cultural and powerful city of Gyumri was barely breathing. Gyumri, a city with its unique human qualities and coloring, as if had lost its face. In 1997 the Center of Contemporary Art of Gyumri was established, and it was crucial for the life of Shirak region. The Center of Contemporary Art of Gyumri with its humanistic ideology had the most important issues, which were “Art therapy” carrying the international method of healing the wounds of the disaster, to conduct a policy of decentralization and etc. In 1998 the Center of Contemporary Art of Gyumri organized an international biennale, a festival of modern art, which became the first of its type in the region.Looking back to what the Center of Contemporary Art of Gyumri has done, we can see that through turning the promises and problems into activities Gyumri now posses its message to the whole world as a powerful cultural city. The Center of Contemporary Art of Gyumri, not forgetting its adopted policy, in 2008 for the 10th anniversary of Spitak's earthquake within the scope of the 6th International Biennale organized an awarding in Gyumri called “Cicatrizing Wounds”, during which the works of the participants of the Biennale were collected, and with the help of the Ministry of Culture of the Armenian Republic Spitak’s earthquake museum was established. Now three years later on December 6, The Museum of Gyumri Contemporary Art Center was established.The museum's collection is based on the works of art made within 7 biennales. The museum with its mobility, transparency, and lightness can move and can be transferred to any part of the world. Besides the museum's collection, the works of other individual artists will be shown.
Комментариев нет:
Отправить комментарий